Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Českí poslanci vydali Andreja Babiša a Jaroslava Faltýnka na trestné stíhanie v kauza Čapí hnízdo.

Minirecenzie

.časopis .kultúra

OPERA Hector Berlioz: Faustovo prekliatie; FILM Pirko; KNIHA Mike Evans: Vinyl – umění výroby desek;

OPERA
Hector Berlioz: Faustovo prekliatie, SND

Prvá hudobno-divadelná premiéra novej sezóny v SND je tak trochu cnosťou z núdze: za Berliozovu dramatickú legendu Faustovo prekliatie si v divadle bojujúcom s rozpočtovým deficitom vykážu „čiarku“ operný aj baletný súbor. Principiálne môžu byť podobné dramaturgické experimenty obohacujúce – pre umelcov aj pre publikum. V tomto prípade však realizácia vyvoláva viac otázok než spontánneho nadšenia. Výkon orchestra SND pod vedením Rastislava Štúra je korektný, aj keď nejde priam o symfonické hody. Stretnutie poetík baletnej a opernej zložky však pôsobí disharmonicky. Kým tanečníci v ilustratívnej choreografii Igora Holováča tancujú a hrajú ako o život (výborný ústredný pár Andrej Szabo a Erina Akatsuka), operní interpreti sa javiskom pohybujú raz ako v plnohodnotnej inscenácii (s postavou Margaréty stotožnená Monika Fabianová, plastický Mefisto Daniela Čapkoviča), inokedy ako v polčase skúšobného procesu. Najmä u hlavného predstaviteľa Ľudovíta Ludhu je podtitul „poloscénické uvedenie“ vnímaný až príliš doslovne: tenoristov pohľad ostentatívne zapichnutý do klavírneho výťahu ruší akúkoľvek divadelnú ilúziu aj emóciu. Z réžie Mariána Chudovského sa nedá odčítať žiadny výklad či aspoň myšlienka. Čo je v prípade večne inšpiratívnej faustovskej témy nesmierna škoda.
.michaela Mojžišová

FILM
Pirko, (Česko/Slovensko, 2016)

Hovoriť o slabých, diskriminovaných, minoritných, vystavených nebezpečenstvu zo strany majority či systému, je veľmi dôležité nielen na politickej úrovni, ale rovnako na tej spoločenskej, čiže tiež prostredníctvom umenia, povedzme filmu. To aj bola s najväčšou pravdepodobnosťou (minimálne verejne proklamovaná) ambícia novej česko-slovenskej snímky Pirko režisérskeho dua Lucia a Petr Klein Svobodovci. Príbeh čerstvo plnoletej dievčiny sa začína na Slovensku jej posledným dňom stráveným uprostred múrov vidieckeho detského domova, pokračuje hľadaním priateľa vo veľkej Prahe a stretnutím s nebezpečnými ľuďmi, pokračuje... Odkrýva dávno odkryté – dokonca aj v priestore kinematografie –, ale tvári sa pritom priekopnícky.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.časopis
.diskusia
.neprehliadnite