Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Realitná alebo mediálna bublina?

.ján Tóth .časopis .týždeň v ekonomike

Ceny realít medziročne stúpli o päť percent, ceny bytov o osem. A tak sa intenzívne diskutuje, či na Slovensku nemáme realitnú bublinu. NBS konštatovala, že zatiaľ nie. Dôvod?

Realitná alebo mediálna bublina? Natália Ložeková

cenová bublina znamená, že ceny sú príliš vysoké. Ich normálna úroveň je pritom určená kúpyschopnosťou obyvateľstva. Za normál sa zvykne pokladať priemerná situácia dostatočne dlhého obdobia, ktoré obsahuje aj dobré, aj zlé ekonomické časy.

Existencia realitných dát nám v prípade Slovenska dovolí bližšie sa pozrieť na posledných 10 rokov. Pred krízou ceny rástli výrazne, v roku 2008 sa začal ich pokles. Ceny však pomaly klesali, aj keď platy a zamestnanosť začali znovu rásť. Nehnuteľnosti tak stratili svoju relatívnu „predraženosť" a dostali sa blízko k svojmu desaťročnému priemeru. Ako však pokračovala priaznivá situácia v príjmoch obyvateľstva, no ceny naďalej takmer nerástli, reality môžeme od roku 2013 zjednodušene považovať za „podhodnotené“. V súčasnosti sú ceny stále o viac ako o 30 percent nižšie ako v posledných 10 rokoch (ak zohľadníme rastúcu kúpyschopnosť ľudí).

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite