Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

V pondelok pri tragickej autonehode zahynul režisér a spisovateľ Peter Krištúfek. Mal len 44 rokov. 

Tristoročná dievčinka

.michaela Mojžišová .časopis .kultúra

Po komplikovanom skúškovom procese má SND novú Vec Makropulos. Inscenácia Petra Konwitschného neulahodí každému – to sa však od nej ani neočakávalo.

Z Janáčkovej tvorby sa v repertoári SND zväčša točili najpopulárnejšie tituly – Jej pastorkyňa, Káťa Kabanovová, nanajvýš Príhody líšky Bystroušky. Skladateľova predposledná opera Vec Makropulos, skomponovaná podľa rovnomennej konverzačnej komédie Karla Čapka, o žene, ktorá po vypití čarovného elixíru získala dar večnej mladosti, bola v SND uvedená jediný raz, v roku 1973. Ale zato zásadným spôsobom: v skvelom hudobnom naštudovaní Zdeňka Košlera, pamätnej inscenácii režiséra Branislava Krišku (scénografia Ladislav Vychodil) a s nezabudnuteľnou Elenou Kittnarovou v hlavnej úlohe.

Po štyridsiatich rokoch sa mohla výnimočná chvíľa zopakovať. Novú Vec Makropulos prišli do Opery SND naštudovať slávny režisér Peter Konwitschny a český dirigent Tomáš Hanus, spoluautor kritickej edície diela a duša adorovaného naštudovania v Mníchove. Exkluzívne ingrediencie však v slabo naolejovanom bratislavskom prostredí zaškrípali. Hanus zložil taktovku týždeň pred premiérou po opakovaných nedorozumeniach s orchestrom (zásadným problémom bola neochota hráčov akceptovať jeho požiadavku jedného orchestrálneho obsadenia) a ani Konwitschny netajil znechutenie z problematického skúškového procesu. Prepieranie špinavej bielizne na sociálnych sieťach a v internetových diskusiách vyslalo signál o absentujúcej lojálnosti telesa voči „firemnej značke“. Hanusovo odstúpenie vyústilo do posunutia premiéry (počas získaných šiestich dní dielo doskúšal mladý dirigent Ondrej Olos) a tiež do zvýšeného záujmu médií i verejnosti o Operu SND (škoda, že sa prebudí, až keď je vo vzduchu škandál), ktorý divadlo neustálo práve najpresvedčivejšie.

No komplikované tehotenstvo aj náročný pôrod sú minulosťou – SND má svoju Vec Makropulos. A rozhodne nie tuctovú. Konwitschny rozširuje európsku interpretačnú tradíciu diela o nový pohľad. Jeho Elina Makropulos/Emilia Marty totiž nie je prezretá dáma unavená tristoročným životom, ale mladá žena emocionálne ustrnutá vo veku, keď vypila osudný nápoj. Ako obeť mužského zneužitia (veď čím iným bol pokus s elixírom, čo na nej v záujme kariéry urobil vlastný otec?) nemá najmenší dôvod súcitiť s predstaviteľmi opačného pohlavia. Napokon, režisér jej na to ani nedáva priestor: všetci chlapi v inscenácii sú viac či menej trápnymi figúrkami, reprezentantmi skostnateného, neživotaschopného sveta. Advokát Kolenatý irituje nafúkaným správaním, jeho asistent Vítek je slizký chlapík, sebaisto sa tváriaci Jaroslav Prus si ventiluje frustrácie na prostoduchom synovi Jankovi a poľutovaniahodný hysterik Albert Gregor sa zúfalo chytá šance na záchranu, ktorú dúfa nájsť u krásnej neznámej, netušiac, že sa zahľadel do vlastnej praprababičky.

Kolenatého advokátska kancelária je od vrchu po spodok dôležito zaprataná zásuvkami a policami so spismi, no demontáž scény v druhom dejstve odhalí papundeklovú kašírku fiškálskej svätyne.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite