archív čísel
najčítanejšie
-
Úspech srdca
prečítané 1829x -
Problém Daniela Lipšica
prečítané 871x -
Každý deň zápasím o pokoru
prečítané 823x -
Strieľal na Heydricha
prečítané 693x -
Lipšicova nová strana
prečítané 649x
týždeň klasické predplatné
Objednajte si polročné alebo ročné predplatné časopisu .týždeň!
týždeň webové predplatné
Chcete si prečítať časopis .týždeň cez internet? Zaplaťte si vstup do elektronického vydania.
články
rssNávrat ku Kleofášovi
V minulom čísle sa v článku o pravdepodobnosti objavili tri úlohy, pri ktorých síce boli uvedené správne výsledky, ale bez akýchkoľvek vysvetlení. Tie prinášame až dnes.
.martin Mojžiš13. september 2009 | prečítané 1534x | reagovalo 16 ľudí
...pokračovanie nájdete v aktuálnom čísle na stánkoch
Diskusia (16)
-
.reakcia od .borisNZ | 23. marec 2010 14:46
To riešenie je správne, len to autor dosť nešťastne a zbytočne zložito a nepresne vysvetlil... Možné kombinácie pri dvoch deťoch sú ch+ch, ch+d d+d a d+ch... Jedno z detí(nezáleží ktoré)musí byť chlapec, takže možnosť d+d odpadne, ostanú tri možnosti, a z nich iba jedna vyhovuje zadaniu(ch+ch), takže odpoveď je naozaj 1/3...
-
.kto ho ucil matematiku? :-O od .januska | 24. október 2009 00:49
suhlasit mozem len s prvym prikladom. pripada mi to ako miesnie jablk s hruskami. pohlavie dietata zavisi len a len od chromozomov (od zeny x a od chlapa x alebo y). cize pravdepodobnost bude vzdy 1/2 bez ohladu na pohlavie surodenca. a ked uz berieme do uvahy ze je rozdiel dievca-chlapec a chlapec-dievca. preco by nemal byt rozdiel aj synA a synB (nechcem pisat syn1 a syn2 - zbytocne by to plietlo poradie). tiez nechapem, ze ak by aj pravdepodobnost toho, ze jeden zo surodencov je syn, ze aj druhy by bol syn bola 1/3. preco by sa zrazu zvysila na 1/2 len preto ,ze ten syn je prvy? a este maly priklad: mam gauc. gauce jestvuju modre a cervene. aka je pravdepodobnost, ze bude gauc modry ak mam doma stolicku? a bude pravdepodobnost vacsia ak mam stolicku doma prvu?
-
.kleofaš=hruška od .kiquech | 23. september 2009 11:10
jednoducho splietol meno s pohlavim = hrušku s jablkami, predstavme si takuto podivnu (nepravdepodobnu :) situaciu : stretnem znameho, ktory ide na matriku premenovat svojho syna na kleofasa (neviem ako sa vola teraz) a pyta sa s akou pravdepodobnostou je aj jeho druhe (nemysli druhe v poradi) dieta chlapec, ja zacnem pocitat...no teraz je to 1:3 ale ked sa vratis z matriky tak to bude 1:2 .... to je predsa vylucene, no nie? :)
-
.autor si dal az prilis vela namahy s pocitanim od .ruuro | 22. september 2009 14:26
Rozdelovat moznosti na kleofas-nekleofas ma jeden hacik. Autor opomenul moznost kleofas-kleofas a zaroven bez problemov akceptuje nekleofas-nekleofas, kde ale nevylucil moznosti, kde nekleofasi maju rovnake meno (jan-jan). Ak ale niekto smahom ruky vynecha vysoke pravdepodobnosti s tym, ze akekolvek odchylky su len male a hned nato zacne porovnavat len relativne nepravdepodobne moznosti bez toho aby ich presne kvantifikoval, dostane sa do problemov. A to uz nekomentujem, ze nepouziva pojmy permutacie a kombinacie a netvori znenie zadani podla ich pravidiel. Aby jednoducho boli zrozumitelne. Takze uloha 2 by mala zniet, aka je pravdepodobnost, ze dvaja surodenci su chlapci, ak vieme, ze jeden z nich je chlapec...
-
..tak sa stavme, matamatici *******, od .o_O | 21. september 2009 20:14
že štatistický údaj z roku 2008/narodilo sa 29.354 chlapcov a 28.006 dievčat/ sa bude v budúcnosti meniť tak, že sa bude rodiť viacej dievčat na úkor chlapcov.
-
.zmatocnost od .judita | 21. september 2009 19:31
Aj ja suhlasim s tym, ze clanok je zmatocny. Uz v stredoskolskej matematike su zavedena pojmy z kombinatoriky: permutacie (na poradi zalezi) a kombinacie (na poradi nezalezi), kazda z nich ma verziu s a bez opakovania vyskytu tej istej udalosti. Pokial sa jedna o udalosti s rovnomernym rozlozenim pravdepodobnosti (pravdepodobnost kazdej z nich je rovnaka), existuju na vypocet pravdepodobnosti relativne trivialne formulky z pouzitim faktorialov. Ocividne mala 1 2 uloha demonstrovat rozdiel medzi permutaciu s opakovanim a kombinaciou s opakovanim. Zo zadania to ale musi byt jasne. Preto treba uvist nie prvy (prvy moze byt aj prvy v skoku ddo vysky), ale lepsie prvorodeny. A suhlasim s mapapsom, ze zadanie ma zacinat slovami "ak je pravdepodobnost". Tak je potom mozne jednoznacne zo zadania zistit, aky z abstraktnych kombinatorickych pojmov je mozne uplatnit.
-
.zmätok od .markquestion | 21. september 2009 11:18
Tento článok je zmatočný, pretože autor nerieši úlohy, ktoré su takpovediac v zadaní.Súhlasiť sa dá len s odsekom .prvy . Platí : "Aj majster tesár sa utne."
-
.pre o_O od .tomas_83 | 21. september 2009 01:20
s prikladom ludskeho pohlavia nie su podla mna ziadne problemy - skutocne je pomer muzi-zeny cca fifty-fifty (aj ked ten pomer zavisi aj od regionu). Ako je to s pomerom v slepacom svete, to neviem :)
-
.pre marianaX od .lubo Lanator | 20. september 2009 22:01
ale dvojica dievca-chlapec je 2x castejsia ako chlapec-chlapec (a teda aj ako dievca-dievca)
-
.pohlavie(sex) od .o_O | 20. september 2009 17:15
Sa mi nezdá najšťastnejší ten príklad ľudského pohlavia na pravdepodobnosť. Nám sa napr. pred pár dňami vyliahli kuriatka a čuduj sa svete - 17ks a všetko samičky, ani jeden kohútik.
-
.formulacia-korekcia od .mapapso | 15. september 2009 19:40
V tom predchadzajucom prispevku som to napisal trochu nepresne. Najlepsie to bude uviest na priklade. Ak by sme aplikovali rovnaku logiku ako v clanku na futbal v nasej kvalifikacnej skupine (za predpokladu, ze nasi vyhraju so Slovincami). Cesi potrebuju 2x vyhrat. Povedzme, ze vyhra je rovnako pravdepodobna ako nevyhra. Potom by skutocne platilo, ze ak vyhraju v prvom zapase, tak maju sancu 1:2 a ak vyhraju v jednom z dvoch zapasov, tak maju sancu 1:3. Lenze potom by podla Matina Mojzisa platito, ze ak vyhraju Cesi v jednom zo zapasov povedzme 10:0, tak maju sancu 1:2. (vyberalo by sa totiz z moznosti 10:0-vyhra, vyhra-10:0, 10:0-nevyhra, nevyhra-10:0) Problem je totiz v tom "nepravdepodobnom" Kleofasovi. Lebo ak pri moznostiach pocitame s jednym nepravdepodobnym muzskym menom, tak potom preco nepouzit povedzme 3 zenske nepravdepodobne mena? A odrazu je pravdepodobnost druheho chlapca ovela nizsia...
-
.to marianX od .mapapso | 15. september 2009 19:25
chlapec - dievca a dievca - chlapec nie je to iste.
-
.formulacia od .mapapso | 15. september 2009 13:45
Myslim, ze Martin Mojzis sa v tomto clanku myli. Ide o to, ze ak je formulacia postavena tak, ze "ak plati A, aka je pravdepodobnost B?", tak potom nemoze predsa do vypoctu pravdepodobnosti zahrnat pravdepodobnost vyskytu A. A je predsa dane. Takze ak je dane, ze jedno z deti sa vola Kleofas, Vaclav alebo akokolvek inak nema to vplyv na pravdepodobnost pohlavia druheho. Zrejme to malo byt formulavane trochu inym sposobom. Napr. aka je pravdepodobnost, ze z dvojice surodencov sa jeden vola Kleofas a druhy je chlapec. Ale je pravdepodobne, ze sa mozem mylit :-)
-
.+ od .marianX | 14. september 2009 20:24
1. (chlapec ~ chlapec), 2. ((chlapec ~ dievca)) = (dievca ~ chlapec). [3. (dievca ~ dievca) vylucena moznost]
-
.+ od .marianX | 14. september 2009 20:20
1. (chlapec ~ chlapec), 2. ((chlapec ~ dievca) = (dievca ~ chlapec). [3. (dievca ~ dievca) vylucena moznost]
-
.ak je z dvoch surodencov jeden chlapec od .marianX | 14. september 2009 20:15
ak je z dvoch surodencov jeden chlapec, pravdepodobnost, ze aj druhy je chlapec je 1/2 lebo podla mna vysledne moznosti su len dve: chlapec - chlapec chlapec - dievca (alebo dievca - chlapec) [dievca - dievca] (sme vylucili) podla mna v tomto pripade nezalezi na poradi: (chlapec - dievca), je to iste ako (dievca - chlapec), moznosti su zlucene.. takze pravdepodobnost vyjde ako som napisal..(?)
Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.
Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.
Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X
Design and Technology by MONOGRAM